מסלולי הליכה בפיליון

בין 24 הכפרים הראשיים של פיליון מחברים עשרות שבילי הליכה, אלה קרויים בפי המקומיים Kalderimi, דרכים מרוצפות אבנים, דרכים עתיקות, ביניהן עברו בימי קדם בין הכפרים ובעזרת חמורים העבירו סחורות ואספקה. בנוסף לאלה, עוד מסלולי הליכה רבים לאורכו ולרוחבו של הר פיליון.
אם הגעתם הנה על מנת לעשות מסלולים מוטב לרכוש ספר מתאים ומפורט. אם אתם מעוניינים במסלול או שניים ראו כמה הצעות:

מסלול הקנטאורים Centaour's Path
הוא מסלול יפיפה וקל היוצא מפאתי הכפר Portaria: ביציאה מהכפר על הדרך לכוון Makrinitsa, מימינכם בית קפה על הדרך ולצידו שער אבן ישן דרכו נכנסים אל מסלול הקנטאורים.
המסלול עד הנביעה Mana אורך קקילומטר וחצי ודורש כחצי שעה הליכה ביער מוצל ויפיפה, בינות פלגי מים וגשרי עץ קטנים. המסלול אינו מעגלי, את הדרך חזרה חוזרים כפי שהגעתם. יפיפה, קל, מוצל, מרענן ומתאים לכל המשפחה.

מסלול הקנטאורים

מסילת רכבת מילייס Pelion old Train

מסלול נוסף וקל לכל המשפחה, אינו ממש מסלול הליכה קלאסי אלא מסילת הרכבת של מילייס. רכבת הקיטור הישנה של פיליון הפועלת כאטרקציה תיירותית נוסעת בין הכפרים מילייס ואנו לחוניה - באוגוסט מדי יום (פעם ביום) ובשאר החודשים בסופי שבוע (
לוחות זמנים מלאים פה
). בין אם אתם נוסעים ברכבת ובין אם לא, תוכלו להינות מהליכה מהנה ונעימה לאורך המסילה היוצאת מתחנת הרכבת בכפר Milies, עד הגשר הראשון יש כקילומטר של הליכה קלה ונעימה בתוך היער. הרכבת נוסעת לאט כך שתראו ותשמעו אם היא מגיעה. הליכה קלה עד הגשר וחזרה מאפשרת בילוי של כשעה בחיק הטבע וללא מאמץ רב.

מסלול Tsagarada - Ntamouchari צאגארדה-דמוחארי
מהכפר המפורסם צאגארדה שבמזרח פיליון יוצא מסלול המגיע עד לחוף המפורסם דמוחארי. המסלול אורך כ-5 ק"מ והוא בירידה. לקראת סופו הירידה נעשית תלולה למדי, לא משהו מאתגר במיוחד רק ללכת בזהירות. המסלול מתחיל כמאה מטר מהכיכר של צאגארדה: עליכם ללכת על הכביש הראשי לכוון צפון (לכוון הכפר Mouresi) ולהיות עירניים כי השלט המורה על תחילה המסלול (ימינה) הוא קטן למדי ונעוץ על עמוד חשמל, ובנוסף הוא נעוץ עם הגב למגיעים מהכיכר.
מהפניה ימינה עקבו אחר הסימון, הדרך נעימה ומגוונת, ועוברת בין בתי כפרים, חורש, כנסיה, נופים של הים, יער עד אשר ניתן לראות מלמעלה את החוף של דמוחארי (למעשה מורכב משני מפרצונים קטנים). כאמור, בחלק זה הדרך תלולה ולכן לכו בזהירות, אין מה למהר, תהנו מהדרך. עד שתגיעו לגשר רעוע מעל ערוץ נחל (יבש) ואל המרכז של דמוחארי, שם תמצאו טברנות מול הים. על מנת לחזור אל הרכב, ובמידה ולא רוצים לטפס את כל הדרך חזרה, תוכלו להזמין מונית בעזרת המקומיים או בעזרת מספר טלפון הנעוץ על הלוח לצד החניה של הכפר.

מסלולי הליכה רציניים יותר:

קאלה נרה למילייס Kala Nera - Milies

המסלול מתחיל מעיירת החוף קאלה נרה. אורך המסלול כ-11 ק"מ, כ-3 שעות הליכה ומגיע לגובה של 375 מטרים.
המסלול מתחיל מול מרכז הבריאות בקאלה נרה אשר על הכביש הראשי, מבנה צהוב ומולו שלט קטן עליו כתוב Walker, שם פונים ימינה וכעבור כ-50 מטרים שלט ביוונית - מילייס:  ΜΗΛΙΕΣ, מעבר לבית הקברות משמאלכם תראו את תחילת המסלול: דרך מרוצפת. לאחר כ-400 מטרים אתם פונים שמאלה לתוך מטע זיתים. ממשיכים עוד 50 מטרים ומגיעים לצומת וממנה ממשיכים ישר לדרך עתיקה הבנויה מאבנים (Kalederimi) הדרך מטפסת כמעט בקו ישר, אתם תבחינו בסימנים של נקודות אדומות לאורך המסלול. הדרך מרוצפת מטעי זיתים, לא לשכוח להביט מדי פעם אחורה ולהתרשם מהנוף, יש להתעלם מהנתיב מצד ימין.
לאחר 100 מטרים קחו את הדרך הצרה אשר לשמאלכם, הדרכת תהפוך לרחבה בהמשך. מטעי הזית מתמעטים וצמחיה שונה מחליפה אותם. ממשיכים בירידה והצמחייה נעשית עבותה, בשלב זה תוכלו לשמוע פכפוך מים עד גשר מעל נחל, חוצים את הגשר וממשיכים בדרך העולה, לאחר מספר עיקולים את מגיעים לבתים הראשונים, עקבו אחר ה Kalederimi  לתוך הכפר.
חוצים כביש אספלט וממשיכים במעלה הדרך עד אשר תגיעו אל הגשר המוביל אל מרכז הכפר. מהכיכר חזרו לדרך בין בתי הכפר, אל עבר גשר נוסף, שם תראו שלט עם ציור רכבת המציין את כיוון התחנה, המשיכו בכיוון זה. ממשיכים לרדת עד אשר מגיעים אל התחנה  חולפים על פני התחנה ומגיעים לפסי רכבת ואזור פיקניק, אשר נמצא לאורך הנחל.
בשלב זה ניתן להמשיך לאורך המסילה ולחזור חזרה לקאלה נרה (המסילה מגיעה עד הכפר אנו לחוניה), או, מוטב, לקחת מונית חזרה לרכב.
המסלול מגוון וחולף בין בתי הכפר הציורי מילייס, בין מטעי זית לצמחיה עבותה, חושף נופים של המפרץ ועובר גם על גשרים של מסילת הרכבת - שימו לב, הרכבת אמנם איטית ותשמעו אותה, אך הגשרים גבוהים, נקטו באמצעי זהירות נדרשים כאשר חוצים גשרים ומסילות.

מסלול לפוקסטרו-ארגלסטי
Lefokastro - Argalasti
המסלול מתחיל בעיירת החוף Lefokastro במערב פיליון. אורכו של המסלול כ 13 ק"מ, זמן משוער כ-4 שעות, גובה עד 270 מטרים.
טיול מגוון ומרענן עם נופים של המפרץ וריחות צמחי התבלין.
מתחילים מהחניון של העיירה לפוקסטרו בעקבות השלט המכוון ל-Argalasti, מטפסים עם הכביש שמעט תלול תחילה
ולאחר כ-300 מטרים במעיין (מי שתיה) פונים שמאלה לשביל מרוצף כלפי מעלה לתוך מטע זיתים. אתם תראו שני בתים ומשם הדרך נעשית צרה יותר ועם צמחייה מרובה, וכמובן תראו את סימון הנקודות האדומות של המסלול. השביל מסתיים בכביש אספלט, חוצים את הכביש לשביל כלפי מעלה עד לכביש אספלט נוסף. פונים ימינה וממשיכים עם הכביש, לאחר כקילומטר הכביש מתעקל שמאלה, אתם תראו שלט המכוון ל-Kalamos, לכו לעבר שביל זה, בשלב מסוים הופך השביל לדרך Kalderimi (דרך עתיקה של אבנים מרוצפות), לצד הדרך עצי אלון ומטעי זיתים, בהמשך צמחיה סבוכה יותר.
תמשיכו עם הדרך אשר מתעקלת ימינה, להתעלם מהנתיב הפונה שמאלה, בהמשך תראו גשר אבן קטן ותעברו עליו. לאחר כ 6- מטרים הכביש מתעקל שמאלה ואז לוקחים את המעבר הצר ימינה, בשלב זה אתם צריכים להבחין בנקודות אדומות על הסלעים המסמנות את תחילתו של השביל, ממשיכים ורואים שני שלטי Walkers. המשיכו ללכת, בקרוב תראו את  הבתים הראשונם של Argalasti. כעת המסלול מטפס לכיוון העיירה ארגלסטי, בתחילה בדרך  Keledrimi ולאחר מכן במסלול צר בין שני סלעים. מגיעים לצומת T וממשיכים בנתיב הימני , אתם תראו את הסימון האדום, המשיכו עד להגעה לכפר.
כאשר תגיעו לכפר תבחינו משמאלכם בבית נמוך עם ברושים סביבו, ומימין בשני שבילים,  הראשון שביל בטון, בתחילתו תראו עמוד עם נקודות אדומות וסימן Walkers. השני דרך  Kaledrimi, קחו את דרך הקלדרימי. לפני כן אם מתחשק לכם, קחו אתנחתא ופנו למרכז העיירה למנוחה, ארוחה... בשביל זה תצטרכו לקחת שמאלה.
בארגלסטי כיכר מרכזית נחמדה מאד, טברנות, חנויות ושוק בימי שבת.
אם נכנסתם לעיירה, חזרו לאחר מכן אל המסלול והמשיכו בקלדרימי, לאחר כ-200 מטרים, תבחינו במעבר לדרך רחבה, יש גם סימון אדום על הסלע, המשיכו בדרך זו כשצמחייה עבותה מקיפה אתכם, הדרך מתפתלת בירידה ואז עולה שוב. תלכו כקילומטר וחצי, בדרך סלעית ולאחר מכן מרוצפת אבנים עד שתגיעו לנחל ותחצו אותו, בהמשך תגיעו ליובל נוסף ותחצו אותו גם כן, הפעם על גשר אבן. התעלמו מהשבילים הצדדים.
הדרך הופכת ל
דרך עפר, המשיכו בה עד העיקול שמאלה כעשרה מטרים ואז מיד ימינה חזר ל- Kalderimi, מימינכם מטע זיתים. המשיכו בדרך עד עיקול חד ימינה עד אשר מתחברת לדרך עפר. פנו ימינה והמשיכו בדרך עפר, דרך מטעי הזיתים.
לאחר כ-100 מטרים המשיכו שמאלה, מנקודה זו ניתן לראות את הים, לאחר זמן מה תבחינו בדרך אספלט, מדרך האספלט פנו פניה חדה שמאלה והמשיכו כ-350 מטרים.
בנקודה זו צריכים להיות ערניים. לפני העיקול של הכביש שמאלה, אתם תראו בצד שמאל פניה שמאלה לדרך Kalderimi, קחו אותה, חפשו את  הסימון האדום. לאחר שתחצו כביש עפר, תגיעו לבית עם גינה, עיברו את הגינה והמשיכו בדרך (הופכת לצרה ונוטה ימינה), והמשיכו בירידה לכיוון Kalamos.
כאשר מגיעים ליד הים פונים ימינה וממשיכים על הכביש המתעקל לצד שמאל (אחרי הטלפונים הציבוריים), עד אשר מגיעים לים.
בשלב זה פונים ימינה וממשיכים לאורך החוף, מגיעים לרציף בטון, ממשיכים מעבר למספר בתים והולכים במקביל לחוף.
ממשיכים על הדרך כאשר פונה ימינה, בהתאם לסימון האדום, פונים שמאלה בין שני בתים, יוצאים מהכפר דרך מטעי זיתים. הנתיב נפתח ומתעקל, הקפידו להיצמד לשמאלי, תגיעו לצומת והמשיכו ישר.
ממשיכים בדרך המתעקלת ימינה, מפה תוכלו לראות את החוף בצד שמאל. בקצה השני של החוף פנו שמאלה לפני הבית עם הגדר, והמשיכו לאורך החוף עוד כ-180 מטרים ואז תתקלו במזלג והיצמדו לימין.  בקצה העלייה פנו שמאלה ולכו במקביל לגדר תיל, עבר אותה והמשיכו לשביל עם עצים. הופך למדרון בטון, בנקודה זו פונים שמאלה באופן חד.
מיד לאחר מכן פונים ימינה, לתוך מטע זיתים לאורך קו החוף. לאחר הירידה כשהים משמאלכם חברו לשביל הצר המתחיל בצד שמאל עד לחוף הים, לכו על החוף.  לפני סוף החוף תראו שביל אבן שמאלה ובעליה, המשיכו עליו, בנקודה זו תראו את הבתים הראשונים של Lefokastro , תגיעו למזרקה, פנו שמאלה על הכביש הסלול, המשיכו לאורך החוף ותגיעו לחניון בו התחלתם את הטיול.

מסלול אגיוס גיאורגיוס - מעגלי  Agios Georgios Nilias
הכפר אגיוס גיאורגיוס במערב פיליון הוא הכפר הגבוה ביותר בפיליון וממנו נשקף מפרץ פגאסטיקוס. אורך המסלול כ-5.5 ק"מ, זמן הליכה -כשעתיים.
במסלול זה נופים מרהיבים של המפרץ לכן רצוי לצאת ביום בהיר עם ראות טובה.
חלקו הראשון של המסלול בשבילי קרדמילי שיקחו אתכם אל מחוץ לכפר. לאחר מכן תמשיכו לאורך שביל צר במעלה הגבעה, דרך צמחייה מגוונת, אל לנקודת תצפית מרהיבה על מפרץ Pagasitikos.
מתחילים את המסלול בכיכר של Agios Georgios, בקצה העליון של הכיכר, מעיין ומשם מתחילה דרך Kalederimi, הדרך עולה די במהירות ומתפתלת בין הבתים. כאשר מסתיימת הדרך מגיעים לצומת T ופונים ימינה. לאחר כ-20 מטרים פונים שמאלה, תראו שלט שכתוב עליו Agirolefkas, לכו בשביל זה כ-450 מטרים הדרך עולה והצמחייה נעשית סבוכה יותר עד שהדרך מצטמצמת לנתיב עם צמחייה סבוכה ובקצה שוב דרך Kalederimi מוצלת. המשך הדרך נראה כערוץ, כאשר ערוצים נוספים חותכים אותה. פנו שמאלה לפני שהדרך מתעקלת ימינה שימו לב לעץ ערמון ולשלט עם הכיתוב  צאגארדה ביוונית: Τσαγκαραδα, עלו על דרך העפר והמשיכו עליה ישר בעליה, שימו לב לסימון האדום על הסלע, פה תשמעו גם פכפוך מים. ספוט עם נוף מדהים. השביל מתעקל שמאלה ולאחר מכן הדרך מתפתלת בעליה. כעת אתם על דרך עפר החוצה את אמת המים, שימו לב לשלט ה-Walker. הגיעו לצומת ה-T ופנו שמאלה בעליה.
בהמשך מבנה מעץ ודרך קלדרימי שהופכת לדרך עפר. בדרך העפר פנו שמאלה.
המשיכו בדרך זאת על פי השילוט Walker, גם פה תהנו מנקודת תצפית מרהיבה.
 הדרך ממשיכה ימינה ולמעלה ודרך נוספת יורדת שמאלה, אתם צריכים לפנות שמאלה. בשלב מסוים הדרך  מתעקלת ימינה ודרך בטון היורדת שמאלה, פנו שמאלה, לאחר העיקול הדרך הופכת לכביש עפר היורד בהדרגה לכיוון הכפר חזרה. עד לכנסיה ובית משמאלכם. עברו את הבית והמשיכו בדרך המתעקלת ימינה. בנקודה זו פנו שמאלה לכיוון אגיוס גיאורגיוס. הגיעו למאגר מים ליד עץ ערמונים, והמשיכו עם הדרך שמאלה מעבר לעץ, פה הדרך יורדת והופכת להיות צרה בין שיחי פטל.
והמשיכו אל תוך הכפר חזרה לכיכר ממנה יצאתם.

....כאמור, בפיליון עוד עשרות מסלולי הליכה. אם המטרה היא בעיקר טיולי הליכה, מומלץ לרכוש ספר מתאים. ניתן למצוא אונליין או בחנויות בעיר וולוס.